Mad og måltider

I Børnehuset Junglen spiser vi hver dag tre måltider i vuggestuen og to måltider i børnehaven.

Alle børn i hhv. vuggestuen har hver især en drikkedunk samt formiddags- og eftermiddagsmadpakker med hjemmefra. I børnehaven en drikkedunk samt eftermiddagsmad.

Vi opfordrer til en sund, sukkerfri og varieret madpakke med fuldkorn, samt et farverigt udvalg af frugt og grønt.

Derudover opfordrer vi til at maden i madpakken er let at tilgå for jeres barn. Dvs. maden tages ud af indpakningen, frugten er skrællet, ostehapsen åbnet, der er lavet en åbning i æggeskallen osv. På denne måde understøtter I som forældre jeres barn i selv at kunne mestre måltidet uden hjælp fra en voksen.

Frokost

Vi har i Børnehuset Junglen ansat to køkkenmedarbejdere, som tilbereder frokost til jeres børn.

Køkkenerne er placeret i centrum af begge huse, hvilket sanseligt beriger vores hverdag med skønne dufte, som spreder sig ud på stuerne omkring spisetid.

To dage om ugen spiser vi mad fra Fru Hansens Kælder. De tre resterende dage spiser vi rugbrød med pålæg og en lille lun ret. Desuden tilbydes alle børn der er fyldt 1 år, mælk én gang dagligt.

Maden præsenteres indbydende på fade og er minimum 80% økologisk.

Læs mere om Fru Hansens Kælder her.

Pædagogisk måltid

Personalet er ved måltiderne rollemodeller og indtager ved frokosten et pædagogisk måltid, som en del af den pædagogiske indsats omkring børnenes udvikling under måltiderne.

Måltiderne er et af de mest indtryksfyldte aktiviteter på dagen. Der er meget at lære, og det er meget forskelligt fra barn til barn, hvad man har med sig hjemmefra af færdigheder.

Vores fokus under måltiderne er ro, nærvær og fællesskab. Børnene spiser i mindre grupper, som skaber stor værdi i arbejdet med at få alle børn inkluderet i fællesskabet.

Udover at udvikle fysiske færdigheder som bl.a. at spise med en gaffel, holde på en kop, smøre smør på brødet eller hælde med en kande, udvikles også i høj grad turtagning og sprog.